کد مطلب:210907 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

امام جعفر صادق و آثار منظوم آن حضرت
حضرت امام صادق علیه السلام مانند سایر ائمه معصومین علیهم السلام دارای قوه ملكوتی و نیروی معنوی آسمانی بوده نظم و نثر برابر او یكسان و حروف و كلمات مانند افراد سپاه و نظامی در تحت فرمان او بود به هر نحو می خواست احساسات و ادراكات معنوی را در قالب حروف و كلمات می ریخت و مشعل هدایت را به آثار منثور و منظوم خود برمی افروخت.

البته شعر از صناعات خمس منطق است كه برای جلب توجه شنوندگان استحسانا كلمات و حروف را موزون و مقفی نموده به گوش عامه می رسانند و اثر عمیقی در شنونده باقی می گذارند - اگر این معانی از اصول عقاید و لطایف دقایق علمی باشد بهتر و نیكوتر اثر می بخشد.

امام علیه السلام كه هدف مقدسش هدایت و رهبری خلق به كمال فضیلت است شعر را درباره تهذیب اخلاق به كار می برد تا مردم نگویند قادر بر نظم و موزون ساختن كلمات نیست و پیغمبر صلی الله علیه و آله از این جهت شعر نگفت كه مردم نگویند قرآن هم شعریات است همان طور كه ائمه اربعه به قیاس احكام را بیان نمودند.

آبی در نثرالدرر می نویسد: امام صادق می فرمود: «قال علیه السلام ایاكم و ملاحاة الشعراء فانهم یضنون بالمدح و یجودون بالهجاء.»

نظر امام درباره شعرا این بود كه فرمود فریب مدح شعرا را نخورید كه ضنت و غرور می آورد آنها به یك صله مدح می گویند و با یك جوء رثاء می گویند و در محرومیت هجاء می سازند - مدح و هجای شاعر سبب عجب و خودستائی شما نگردد و شعرا را هم به انعام و بخشش جلب نمائید تا هجا نگویند.

ابن شهرآشوب این اشعار را از امام نقل كرده كه فرمود:



[ صفحه 412]





فینا یقینا بعد الوفاء

و فینا تفرخ افراخه



رایت الوفاء یزین الرجال

كما زین العذق شمراخه



در مناقب می نویسد سائلی از امام صادق چیزی خواست و امام علیه السلام به او عنایت فرمود او از الطاف امام صادق شكر و سپاس نمود امام ششم به او فرمود:



اذا ما طلبت خصال الندی

و قد عضك الدهر من جهده



فلا تطلبن الی كالح

اصاب الیسارة من كده



و لكن علیك باهل العلی

و من ورث المجد عن جده



فذاك اذا جئته طالبا

حبیت الیسارة من حده



و باز از آن حضرت نقل شده است:



تعصی الاله و انت تظهر حبه

هذا لعمرك فی الفعال بدیع



لو كان حبك صادقا لاطعته

ان المحب لمن ا حب میع



در تحف العقول می نویسد این دو شعر را به امام محمد باقر علیه السلام نسبت داده.



علم المحجة واضح لمزیده

و اری القلوب عن المحجة فی عمی



و لقد عجبت لهالك و نجاته

موجودة و لقد عجبت لمن نجا



در مناقب از سفیان ثوری این اشعار را از امام صادق نقل كرده:



لا الیسر یطرؤنا یوما فیبطرنا

و لا لازمه دهر نظهر الجزعا



ان سرنا الدهر لم نبهج لصحته

اوساءنا الدهر لم تظهر له الهلعا



مثل النجوم علی مضمار اولنا

اذا تغیب نجم آخر طلعا



و نیز از آن حضرت نقل شده:



فی الاصل كنا نجوما یستضاء بنا

و للبریة نحق الیوم برهان



نحن البحور التی فیها لغائصكم

در ثمین و یاقوت و مرجان



مساكن القدس و الفردوس نملكها

و نحن للقدس و الفردوس خزان



من شد عنا فبرهوت مساكنه

و من اتانا فجنات و ولدان



حافظ عبدالعزیز بن اخضر جنابذی در معالم العترة النبویه می نویسد ابراهیم بن مسعود روایت كرده كه مردی از تجار خدم امام صادق علیه السلام رفت و آمد بسیار داشت و خوب آن حضرت را شناخته اكثر اوقات ملازمت خدمت امام را داشت تا موقعی كه اوضاع تجارتش





[ صفحه 413]



به هم خورد و فتوری در كارش رخ داد شكایت حال خود را خدمت امام علیه السلام نقل كرد آن حضرت فرمود:



فلا تجزع و ان اعسرت یوما

فقد یسرت فی زمن طویل



و لا تیأس فان الیأس كفر

لعل الله یغنی عن قلیل



و لا تظنن بربك ظن سوء

فان الله اولی بالجمیل



در كتاب عددالقویه می نویسد: سفیان ثوری خدمت امام عرض كرد «یابن رسول الله لم اعتزلت الناس؟ فقال علیه السلام یا سفیان فسد الزمان و تغیر الاخوان فرایت الانفراد اسكن للفؤاد ثم قال»



ذهب الوفاء ذهاب امس الذاهب

و الناس بین مخاتل و موارب



یغشون بینهم المودة و الصفا

و قلوبهم محشوة بعقارب



در حاشیه مجموعة الامثال الشعریه این بیت را نسبت به امام صادق علیه السلام داده:



لا تجز من المداد فانه

عطر الرجال و حلیة الاداب